Publikasjoner

Podcast:

“Konspirasjonsteorier i undervisningen”. Bjørnar Østerhus Dahle og Espen Helgesen i Lektor Lomasdalens innfall 10.7.2020: https://lektorlomsdalen.no/2020/07/ll-232-helgesen-og-dahle-om-konspirasjonsteorier/

“Om markeringen av Holocaustdagen i norske skoler”. Marita Nygård i Lektor Lomsdalens innfall 28.4.2020: https://lektorlomsdalen.no/2020/04/ll-216-marita-nygard-om-holocaustdagen/

“Hva er skolevalgene og hva er poenget?” Julie Ane Ødegaard Borge i Lektor Lomsdalens innfall 13.8.2019: https://lektorlomsdalen.no/2019/08/ll-168-julie-odegaard-borge-om-skolevalgene/

“Om elevrådene som demokratilæring”. Bjørnar Østerhus Dahle i Lektor Lomsdalens innfall 3.7.2018: https://lektorlomsdalen.no/reprise/bjornar-osterhus-dahle-om-elevradet-som-demokratilaering/

Media:

“Hva betyr det å ‘aldri glemme’?”. Marita Nygård. Klassekampen 27.1.2022: https://klassekampen.no/utgave/2022-01-27/debatt-hva-betyr-det-a-aldri-glemme

“‘Aldri igjen’ er også ditt ansvar”. Marita Nygård og Julie Ane Ødegaard Borge. Bergens Tidende 27.1.2021: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/VqQKed/aldri-igjen-er-ogsaa-ditt-ansvar

“Holocaustdagen er fremdeles relevant”. Marita Nygård og Julie Ane Ødegaard Borge. Bergens Tidende 27.1.2020: https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/rAKbKK/holocaustdagen-er-fremdeles-relevant

Artikler i tidsskrift/bokkapittel:

Børhaug, K & Dahle, B., Ø. (2023). Er demokratiske elevråd mogeleg? Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 9(2023)

Borge, J. A. Ø & Ødegaard, I. C (2023) Children’s Rights in Times of Transition i eds. Borge, B., H.; Kleinau, E. and Ødegaard, I., C. Children and Youth at Risk in Times of Transition: International and Interdisciplinary Perspectives, De Gruyter Oldenbourg.

Borge, J.A.Ø & Langø, M (2023) Kritisk tenkning i bærekraftundervisning: En kvalitativ analyse av ungdoms perspektiver på klimatiltak. Nordidactica- Journal of Humanities and Social Science Education. Special Issue, 2023(2), 111-134.

Nygård, M. (2019) "‘Vi må aldri glemme ...’ - Holocaustdagen som arena for erindring om utryddelsen av de europeiske jødene blant skoleungdom i Norge”. Din. Tidsskrift for religion og kultur.

Borge, Julie. A. Ø (2019) Agentic experiences of young people, and the understanding of “human rights”. The Norwegian case. Bloomsbury Education and Childhood Studies. DOI: 10.5040/9781350996281.0025.